banner

In het spoor van de Belgica Dixie Dansercoer en een team enthousiaste ontdekkingsreizigers
treden in de voetstappen van Adrien de Gerlache

de ploeg

 

Antwerpen, 14 september 2007

Om de 110e verjaardag van de Belgische expeditie te herdenken, willen Dixie Dansercoer
en zijn team van enthousiaste poolreizigers de historische zuidpoolexpeditie van Adrien de
Gerlache herensceneren. De bemanning van de Euronav Belgica maakt zich momenteel
klaar om uit Antwerpen weg te zeilen en in de winter van 2007-2008 de Zuidpool te
bereiken. Dixie en zijn team zullen in het zuidpoolgebied niet alleen stap voor stap de route
van Adrien de Gerlache volgen; zij willen ook bergen beklimmen die naamloos wachten op
het eerste menselijke contact en ecologische en meteorologische gegevens vergaren om
de Zuidpool van nu te vergelijken met die van 110 jaar geleden. De leden van de expeditie
menen dat zij door deze getuigenis een educatieve en sensibiliserende rol op zich zullen
nemen en dit vooral bij de jeugd.

De heroische eerste verkenning van Antarctica

Het avontuur begon 110 jaar geleden, op 16 augustus 1897. Adrien Victor Joseph de
Gerlache (luitenant in de Belgische Zeemacht) en een internationale bemanning van
Belgische, Roemeense, Poolse, Noorse, Russische en Amerikaanse teamleden gingen
in Antwerpen aan boord, met Antarctica als bestemming. Het was de eerste
wetenschappelijke en zeker de meest cosmopolitische zuidpoolexpeditie van deze
pioniersjaren. Twee teamleden werden wereldberoemd: tweede officier Roald Amundsen,
de eerste persoon die in 1911 de Zuidpool bereikte, en dokter Frederick Cook, die
beweerde in 1908 de Noordpool te hebben bereikt. De expeditie van de Gerlache
verrichtte zonder meer baanbrekend werk. Het team vergaarde waardevolle
meteorologische, geologische en cartografische informatie en gegevens over onbekende
soorten, de fauna op Antarctica en ijsformaties. De expeditie betekende een enorme
stap voorwaarts in de verkenning van het nog onbetreden en legendarische Zuidland, zoals
Antarctica toen werd genoemd. De reis verliep niet rimpelloos. Nadat de Belgica een maand
lang heen en weer had gevaren in de zee-engte die later de Gerlachestraat zou worden
genoemd, kwam het schip op 28 februari 1898 vast te zitten in het ijs. Het zou daar 13
maanden blijven. Adrien de Gerlache en zijn bemanning waren bijgevolg de eerste mensen
die op Antarctica overwinterden en zij kregen zo de gelegenheid om een enorme massa
wetenschappelijke gegevens op te tekenen.

Een nieuw tijdperk is aangebroken voor de zuidpoolexploratie

Een team van ervaren poolreizigers zal nu de route volgen die Adrien de Gerlache 110 jaar geleden nam. De expeditie staat onder leiding van Dixie
Dansercoer, een van de beroemdste Belgische poolonderzoekers. Hij krijgt hulp van Laurent Dick, Troy Henkels en Pieterjan Kempynck, stuk voor stuk
mannen met poolervaring. De ervaren zeilers Michel Tordoir en Andre Mechelynck zijn de gezagvoerders van het schip. In het kader van de educatieve
missie van de expeditie werd een jonge kadet van de Bulgaarse marineacademie, Rumen Grozev, uitgekozen om het team te versterken als eerste
stuurman. Ook in Frankrijk en Belgie werden jonge kadetten geselecteerd om zich op strategische punten van de reis naar Antarctica bij de bemanning
te voegen als tweede stuurman. De poolexpeditie wordt door Belgische meteorologen bijgestaan, onder wie Marc De Keyser. Hij zal de bemanning
voorzien van weersinformatie en het schip door veilige wateren loodsen.
De expeditie brengt hulde aan de rijke Belgische scheepvaart- en exploratietraditie. Plaatsen als Antwerpen-eiland, Liege-eiland, Gent-eiland, Brabant-eiland,
Belgae en Vlaanderenbaai getuigen van de inzet en betrokkenheid van Belgie bij het verkennen van de Zuidpool. De expeditie wil onder andere de 20
aanlegplaatsen van de Gerlache opnieuw bezoeken en de vaststellingen van 1897 vergelijken met de huidige toestand ter plaatse. Ze wil ook aantonen dat
duurzame exploratie van de regio mogelijk is. Het team zal onderzoek uitvoeren aan de hand van een lijst die door het WWF wordt meegegeven. Het dalende
aantal pinguins, Adiliepingins, ezelspinguins en macaronipinguins zullen worden genoteerd. Een zeer belangrijk onderdeel is de vergelijking van de huidige
ijsmassa's met de nauwgezette metingen opgenomen gedurende de expeditie van Adrien de Gerlache.

De route van de huidige expeditie

Op 15 september verlaat de bemanning Antwerpen, met als bestemming de Canarische Eilanden, waar ze eind september toekomen. Een tweede stuurman
van de Hogere Zeevaartschool Antwerpen, Frans Doomen, komt dan aan boord. Het schip zet haar route verder met Michel Tordoir als eerste stuurman,
Rumen Grozev van de Nicola Vaptsarov marineacademie in Bulgarije en Frans Doomen als tweede stuurman. In november wordt aangemeerd in Rio de
Janeiro. In Rio komt Benodicte Le Vourch aan boord, een getalenteerde jonge cadet van de Franse Ecole de la Marine Marchande. Zij zal Michel en
de twee andere stuurlui bijstaan om het moeilijke traject naar Ushuaua te varen. Vanuit Ushuaua gaan Andre Mechelynck en de volledige bemanning op
weg naar Antarctica om daar de 110 jaar oude route van de Belgica te herensceneren, met inbegrip van de 20 aanlegplaatsen.

De expeditie "In The Wake Of The Belgica" wordt volledig gesponsord door Euronav.
De huidige expeditie wordt mogelijk gemaakt door het Belgische scheepvaartbedrijf Euronav, dat sponsoring in de vorm van operationele ondersteuning
verleent. Paddy Rodgers, CEO van Euronav, legde uit waarom de expeditie perfect aansluit bij de Persbericht.

Wilskrachtige filosofie van de onderneming: "Bij Euronav willen wij onszelf voortdurend verbeteren. Wij durven nieuwe, betere werkmethodes te verkennen.
En wij sponsoren deze expeditie, omdat wij geloven in pioniersgeest en de kracht van inspiratie om veranderingen te realiseren. Wij tonen ook dat wij ons.

Het expeditieteam

Alle leden van de expeditie kunnen terugblikken op verscheidene reizen naar de polen. Zij zijn dan ook goed voorbereid op dit grote zuidpoolavontuur. De zes
bemanningsleden verkeren in optimale fysieke en mentale conditie om de uitdagingen van de expeditie "In the wake of the Belgica" aan te kunnen.

Dixie Dansercoer

Dixie Dansercoer - Expeditieleider (Belgie)

Dixie is een van de meest bekende Belgische poolreizigers en de leider van de expeditie "In the wake of the Belgica". Hij kan een indrukwekkende lijst van ervaringen voorleggen en is bovendien een bekende schrijver en spreker over het onderwerp. Dixie heeft
een lange geschiedenis van avontuurlijke exploraties achter de rug. Hij stak bijvoorbeeld de volledige Zuidpool te voet over, zette
verscheidene trekkings in de polen op zijn naam en behaalde talrijke significante sportprestaties. Hij was ook de allereerste mens
in de moderne tijd die met succes de Noordelijke IJszee overstak, van Siberie naar Groenland. Zijn talrijke gewaagde avonturen
leverden hem een goed begrip op van wat je nodig hebt om elk doel te bereiken. Geboren in 1962 in Nieuwpoort. Hij is getrouwd
met Julie Brown en heeft vier kinderen, Jasper, Evelien, Thijs en Robin. Hij werd in 1998 ereburger van Nieuwpoort.

Michel Tordoir

Michel Tordoir - Eerste kapitein (Belgie)

Michel Tordoir is een ervaren zeiler die reeds op erg jonge leeftijd gepassioneerd raakte door het zeilen. Hij behaalde zijn diploma aan de Antwerpse Zeevaartschool en deed tijdens verschillende zeiltochten massas ervaring op. Hij verbeterde zijn vaardigheden tijdens een zeiltocht van 32 maanden die hem langsheen Schotland, Orkney, Shetland, Faereer, Jan Mayen, Spitsbergen, Groenland en terug naar Belgie bracht; hij was gedurende 3 winters ten noorden van de 60ste breedtegraad. Michel bereidt zich momenteel voor op een reis die 5 tot 7 jaar in beslag zou nemen naar Argentinie en Chili, langsheen de Falkland Eilanden, South Georgia, de Kerguelen archipel en Antarctica.

Andre Mechelynck - Tweede kapitein (Belgie)

Andre Mechelynck is gespecialiseerd in marinemechanica en bootbouw. Hij is niet enkel een bedreven bootbouwer, maar ook een ervaren zeiler. In de jaren -80 en -90 nam hij enkele malen deel aan de Whitbread Around the World Race met Eric Tabarly, zowel op de boot als tijdens de bouw van de deelnemende boten. Hij verleende zijn medewerking aan de bouw van het gekende schip "Pelagic" van Skip Novak. Verder deed hij waardevolle ervaring op tijdens zeiltochten naar Patagonie, Antartica en South Georgia.

Trony Henkels

Troy Henkels - Cameraman (VS)

De 39-jarige Troy Henkels woont in Alaska, waar hij werkt als communicatietechnicus. Hij studeerde af als bachelor in Business Management aan de University of Northern Iowa. Sindsdien woonde en werkte hij op verscheidene plaatsen in de Verenigde Staten en de wereld, zoals Alaska en Antarctica. Hij is een enthousiaste bergbeklimmer, ijsklimmer, zweefparachutist, moutainbiker, windsurfer, kitesurfer, muzikant, fotograaf en journalist. Troy verbleef in totaal reeds 16 maanden, twee zomers en een winter, op de Zuidpool, waarvan twee maanden in het Amundsen/Scott-zuidpoolstation. Hij werkte er als communicatietechnicus. Hij had ook een belangrijke functie in het reddingsteam van de Amerikaanse basis McMurdo. Troy Henkels deed reeds aan kiteskien op de Zuidpool (Siple Dome en de Ross Ice Shelf), op IJsland en in Alaska.

Laurent Dick

Laurent Dick - Fotograaf (Zwitserland / VS)

Laurent is een beroepsfotograaf, auteur, multimediaproducer en docent in Alaska. Omdat Laurent in het poolgebied woont, heeft hij ook als berggids op Mount McKinley gewerkt. Hij leidde ook rafting- en trektochten in Alaska. Laurent werkte eerder ook als officieel fotograaf en woordvoerder voor de media tijdens de Yukon Quest International Sled Dog Race. Omdat Laurent nu het jaar rond in Alaska verblijft en al 16 jaar in Canada woont, heeft hij talrijke fotoreportages gemaakt in Alaska en Canada.

Pieterjan Kempynck

Pieterjan Kempynck - Communicatie (Belgie)

Pieterjan is verantwoordelijk voor de communicatie van de expeditie. Hij zorgt voor de verbinding met het basiskamp van de expeditie bij Euronav Antwerpen. Pieterjan werkt momenteel als managementconsultant. Hij raakte betrokken bij de poolexpedities toen hij in 2005 als projectmanager werkte in het basiskamp van de Bering Strait Odyssey, de poging die Dixie en Troy ondernamen om de Beringstraat over te steken (van Alaska naar Siberie en terug). Pieterjan reisde toen met een klein team naar Alaska om het vertrek van de expeditie voor te bereiden. Hij is een begaafde, allround sporter (wind- en kitesurfen, fietsen, joggen) die over de hele wereld de beste plekjes voor zijn sporten opzoekt. Hij nam deel aan nationale windsurfkampioenschappen (1987 - 1990) en talrijke nationale en internationale fietsevenementen (o.a. Cristalp).

Rumen Grozev

Rumen Grozev - Eerste stuurman (Bulgarije)

Rumen Grozdev Grozev is laatstejaarsstudent aan de �Nicola Vaptsarov�-marineacademie in Varna, Bulgarije. Hij behaalde eerder een diploma aan de Hogeschool voor Wiskunde. Hij is een enthousiaste sporter die dagelijks aan bodybuilding en jogging doet en hij houdt van zwemmen, scubaduiken en voetbal. Hij heeft veel ervaring op zee opgedaan, onder andere in de Zwarte Zee en de Stille Oceaan. Hij is een gecertificeerde radio-operator (GMDSS-GOC) en heeft een certificaat van amateurduiker. 33 kandidaten uit 4 scholen hadden zich kandidaat gesteld voor de functie van eerste stuurman. Rumen was een van de 10 cadetten die werden uitgekozen om proeven in de Noordzee af te leggen. Door zijn uitstekende prestaties bij deze proeven en vooral zijn gevoel voor humor, teamgeest en volhardendheid werd hij geselecteerd als eerste stuurman van de expeditie "In the Wake of the Belgica".

Het schip.

Euronav Belgica.

Euronav Belgica

lengte: 14,32 meter
breedte: 4,7 meter
diepgang: 2,00 meter
mast: 14,8 meter
giek: 4,5 meter
gewicht: 13 ton
ontwerp: Frans - Gilbert Caroff
gebouwd: jaar 1993
werf: De steenschuit in Boom

 

De Euronav Belgica is een stalen expeditiezeiljacht van 47' van de
Franse scheepswerf Caroff Duflos. Ze heeft een stalen romp en een
roestvrijstalen dek. Het jacht heeft een intrekbare kiel om zonder risico
tussen ijsschotsen te varen. Daardoor kan het schip zelfs op een strand
aanleggen. De Euronav Belgica is het zusterschip van het "Vagabond"
zeilschip van Eric Brossier dat in 2002 de eerste keer rond de
Noordpool is gevaren (via de noordoostelijke en noordwestelijke
passage). Bij zijn poging om langs de Noordpool te varen maakte de
Nederlander Henk van de Velde gebruik van een gelijkaardig schip van
dezelfde werf. De Euronav Belgica zeilde in dienst van vorige eigenaars
reeds enkele keren rond de wereld. Tijdens de expeditie "In The Wake
Of The Belgica" voert het schip de Belgische vlag.
Aan boord bevindt zich de volledige veiligheidsuitrusting die noodzakelijk
is voor oceaanreizen.De reddingsboot is geschikt voor 10 personen.
Voor noodlokalisatie en communicatie dienen 2 EPIRB-bakens en 2
mobiele Iridium-satelliettelefoons. De apparatuur aan boord is bijgevolg
bedoeld voor maximale veiligheid en communicatie tussen de
expeditieleden en het publiek dat hun avonturen via de traditionele media
en online kan volgen.
De Euronav Belgica zal uitvaren onder de Euronav-vlag.