Nieuwpoort is een eiland, omgeven door waterlopen. Blaast men de talrijke bruggen op (Langebrug, de bruggen over de sluizen, Arkebrug, Kalkovenbrug, Stationsbrug, Kattesasbrug dan is de stad slechts te water bereikbaar. |
|||
Tot WOI verliep alle verkeer naar het oosten over de sluizen. Pas na WOI is de eerste Langebrug over de IJzer aangelegd in de achterhaven. |
WOI De bruggen over de sluizen buiten gebruik. Oversteekplaatsen over de IJzer op boten gebouwd. |
|
In 1916 begonnen de voorbereidingen voor een totale vernietiging van het sluizencomplex voor het geval er een Duitse doorbraak zou komen. De bombardementen van de sluizen en van de schamele brugjes die de stad verbonden met de redan en de frontlinies in het noorden, waren de dagelijkse kopzorgen van de ingenieurs die de taak hadden constant alle schade te herstellen en indien nodig zaken te herbouwen.
De voorbereidingen tot het opblazen van de sluizen werden niet op gejuich ontvangen door de Sapeurs-Pontonniers; wetende dat zij steeds hadden ingestaan voor het onderhoud en de herstellingswerken van het sluizencomplex.
Tegen midden 1916 waren het gros van de originele sluizen vernietigd. In februari 1916 kwam er 400kg explosieven aan in de sector. De installatie van permanent explosieve ladingen was een enorme risico voor de manschappen bij het werken aan de sluizen. Er was maar één vijandige obus nodig om een groep springladingen te treffen en het resultaat zou desastreus geweest zijn.
Voor de Belgische troepen die belast waren met het onderhoud van de sluizen was het benaderen van het sluizencomplex het makkelijkste deel van hun opdracht. Bescherm door de tunnel die was aangelegd over de volledige lengte van de Langestraat, waren ze in staat om tot bij de zandzakkendam te raken, één van de oversteekpunten van de Veurnevaart.
Om de omweg over de sassen niet meer te moeten maken als men Oostendewaarts wilde rijden of vice-versa, bouwde men in 1919 de ,,Langebrug”. In 1923, een moderne brug. Ze was van hout en was in feite een noodbrug, maar het duurde toch tot 1957 voor de nieuwe brug opengesteld werd.
Artikel verschenen in de zeewacht 2 juni 1934.
Oorlog 1940 – 1945
De Langebrug werd ingenomen om sabotage te voorkomen.
De Langebrug is tijdens de oorlog wel beschadigd maar bruikbaar gebleven.
De Duitsers ontruimden de stad op 8 september 1944 na een korte en vinnige weerstand. Bovendien lieten de Duitsers de hele kaai in de lucht vliegen. Het was een waanzinnige daad die men nooit heeft kunnen – of durven – verklaren. Tijdelijk leefde men in de stad nagenoeg op een eiland want de Duitsers hadden talrijke bruggen opgeblazen.
Voor de Belgische troepen die belast waren met het onderhoud van de sluizen was het benaderen van het sluizencomplex het makkelijkste deel van hun opdracht. Bescherm door de tunnel die was aangelegd over de volledige lengte van de Langestraat, waren ze in staat om tot bij de zandzakkendam te raken, één van de oversteekpunten van de Veurnevaart.
De nieuwe Langebrug.
1954. De houten noodbrug lag er reeds 35 jaar. Noodzakelijk was het aanleggen van een nieuwe bestendige brug over de achterhaven. Deze verwezenlijking was voor Nieuwpoort van het grootste belang. Dit werk van grote allure zou pas in 1957 zijn voltooiing kennen.
De eerste steen van de nieuwe Langebrug werd op 12 deccember 1954 geplaatst door Minister Van Glabbeke en Directeur Generaal van Bruggen en Wegen Willems. |
|||
Vrije hoogte 45 dm bij
gemiddeld hoog water Breedte brug 26 meter Lengte 90 meter |
Afbraak van de houten noodbrug.
Bouw van de nieuwe Langebrug in 1955.
De nieuwe brug is in 1957 in gebruik genomen.
Herstelling brug juli 2007.
Langebrug 2017
Geraadpleegd:
Boek - Nieuwpoort door Marcel Messiaen
Boek - René Dumon
educatieve brochure
foto's bouw Langebrug 1955 archief Luc David
postkaarten verzameling Kris Heyde