Op zee kunnen ondiepten en obstakels verborgen gevaar betekenen voor de scheepvaart. Voor de druk bevaren gebieden zijn deze aangeduid op de zeekaarten. Een goede plaatsbepaling en een zeekaart zijn een noodzaak om deze gevaren te vermijden. Een bijkomend hulpmiddel is het aanduiden van het gevaar door het plaatsen van bakens. Op zee is een veel gebruikt baken de boei.
Om de plaats van het gevaar aan te duiden, gebruikt men boeien van verscheidene vormen, kleur, topteken en licht volgens een opgemaakt stelsel. Bebakeningstelsel. Elke regio had zo zijn eigen stelsel. Door de toename van het internationaal verkeer, ontstond voor duidelijkheid de noodzaak van een algemeen stelsel.
IALA Maritiem Betonningsstelsel
Het IALA Maritiem Betonningsstelsel is een internationaal betonningssysteem voor vaarwateren. Het is ontworpen door de IALA samenwerking met de TMO om tot een wereldwijd uniform systeem te komen. Op een conferentie in Tokio in november 1980 werd tot invoering van het stelsel besloten. De wereld werd onderverdeeld in twee regio's, A en B. Regio B bestaat uit Noord- en Zuid-Amerika, Japan, Zuid-Korea en de Filipijnen. Regio A is de rest van de wereld. Welk systeem van toepassing is, staat aangegeven op zeekaarten.
Kardinale markering.
Kardinale markering is een wijze van betonning van obstakels zoals banken en wrakken. De vorm en het lichtsignaal zijn afhankelijk van de positie van veilig vaarwater ten opzichte van de boei. De International Association of Lighthouse Authorities heeft dit systeem internationaal vastgesteld in het IALA Maritiem Betonningsstelsel.
Kenmerken van de boei:
Positie veilig vaarwater Kegels boven op de boei Kleur vanaf boven- onderste gedeelte
ten opzichte van de boei
Noord Punten naar boven Zwart-geel
Oost Punten tegenovergesteld Zwart-geel-zwart
Zuid Punten naar beneden Geel-zwart
West Punten naar elkaar toe Geel-zwart-geel
Lichtsignalen.
De boeien zijn voorzien van een wit flitslicht met volgende kenmerken:
Noord ononderbroken knipperlicht
Oost groep van 3 flitsen in 5 seconden om de 10 seconden
Zuid groep van 6 flitsen en een langer aanhoudend licht in 10 seconden om de 15 seconden
West groep van 9 flitsen in 10 seconden om de 15 seconden
Nieuwpoortbankboei voor de invoering van het IALA Maritiem Betonningsstelsel. |
||
Boeien moeten geregeld worden onderhouden. Vooral de vroegere werkende met gaslicht brachten veel werk voor het vervangen van de gasflessen. Geregeld moet ook de boei vervangen worden door de toepassing van nieuwe technieken zoals lampen en zonne-energie.
De laatste Nieuwpoortbankboei werkende met gaslicht staat opgesteld te Nieuwpoort aan het Kattesas.
DE NIEUWPOORTBANKBOEI De Nieuwpoortbankboei is een drijvende westboei van het kardinale betonningsstelsel. Kenmerken: type: geel – zwart – geel |
Alle onderdelen zin aanwezig voor de plaatsing van de boei.
Plaatsen boei in constructie.
Binnen korte tijd is het uitkijkplatform publiek toegankelijk.
Zichten vanop het platform.
Weg vernieuwd met gesheiden wandel- fietspad.
Nabootsing van de kronkelende IJzer en infokiosk.
Talrijke info.