In Nieuwpoort werd in de Zeemachtbasis een Crandall-slipway geïnstalleerd.
In de nabijheid van het dok is een slipway die bestaat uit een platform voor het dragen van 500 ton met een breedte van 10m20 en lengte van 47m20. De verplaatsingmogelijkheden van het platform van 4 of 8 meter per minuut volgens de tonnage van het schip dat op het droge dient geplaatst te worden. De rail van de slipway heeft een lengte van 112 meter en een helling van 8% naar het kanaal. De slipway is omring door versheiden gebouwen, werkplaatsen en magazijn voor wisselstukken.
Deze werkplek is bestendig in werking. De MSC’s staan onder controle van een professionele herstelploeg zowel voor het gedeelte onder als boven de waterlijn. Eveneens het onderhoud en herstel van de elektronica en navigatie. De magazijnen beschikken over een verscheidenheid van onderdelen.
De planning voor de werken is in handen van l’Etat-Major de la Force Navalle.
Een afzonderlijk domein is dit van de radar. Onderhoud door l’OTAN, een keten van kuststations van de Noordzee en het Kanaal. Buiten de militaire opdracht waren er ook opdrachten voor het ministerie Communicatie en controleerde de positie van de boeien in de buurt van Nieuwpoort.
De nieuwe basis is een onderhoudsbasis voor MSI (kustmijnenvegers) en MSI (riviermijnenvegers).
In mei 1958, is de slipway in gebruik genomen. De mijnenvegers kunnen in onderhoud.
De basis is volledig afgewerkt en ingehuldigd op 21 juli 1961.
foto's M473 Lokeren uit verzameling Gino Provost
Een concept van “Crandall Dry Dock Engineers Inc.” dat toen al meer dan 80 jaar op de markt was en haar deugdelijkheid en kennis had bewezen. Het principe van de droogzetting, dat voor het eerst werd gerealiseerd sedert 1854, is gebaseerd op een grote metalen slede met houten vloer, die over rails doormiddel van kettingen op een helling wordt getrokken. Sinds zijn eerste ontwerp is het principe onveranderd gebleven, maar in de loop van de jaren werden verbeteringen aangebracht.
Onderhoudploeg.
Het Visserijblad 29/05/1959